>

My Cheerful Blogger =)

Saturday, March 5, 2011

~ilmu Falak~

Alhamdulilah…..masih lagi berpeluang menghirup udara di alam fana ini… alhamdulilah…. Terasa semangat2 baru akan muncul….insyaALLAH… (^_^)

Ana menghadiri program istimewa FST “ilmu Falak & astronomi” undangan khas dari Balai Cerap Al-khawarizmi, Melaka…. ana pergi ke sana bersama roommate ana.. Name manje die..mar…he3..

Ok…ana rasa bersyukur sgt dpt menghadiri program tersebut… terasa sangat kebesaran ALLAH… ALLAH telah menciptakan berbagai-bagai bintang.. tidak terkira banyakknya… melihat sejenak di langit sana…… SubhanaALLAH…. Begitu indah…. Sepertimana kita ketahui bilangan zodiak ada 12.. manakala bilangan buruj ada 88.. banyakkan…huhu…

Lagi 1 input yang ana baru tahu… bila kita tengok cahaya matahari dari simulasi yg dibuat, cahaya matahari yang kita lihat itu adalah cahaya dari 8minit yang lepas… SubhanaALLAH… kata ilmu falak tu, “hmmm..kalau matahari dah meletup kita lambat tahulah…he3..”

Selain itu…. Ana tidak melepaskan kesempatan melihat bintang Sirius dari teleskop berkuasa tinggi…he3.. 1st time dapat peluang macam tu..kita perlu manfaatkannya… =) tiba-tiba ana terasa ingin mengkaji ilmu falak….ana yang baru tahu sikit-sikit tentang ilmu falak ni, sudah terasa kerdilnya diri ini..lagilah sekiranya kita mengkaji kebesaran dan ciptaan ALLAH ini.. agar kita tergolong dari golongan yang sentiasa bersyukur akan rahmatNYA…amin ya RABB….

Ada 1 bintang yg dipanggil orion yg berwarna oren…huhu.. encik penceramah berkata yang bintang ini degil sebab warna oren..hehe.. gurau kot… (^_^) sapa2 yang berminat bolehlah melayari laman web www.khawarizmiobs.com... Jom same2 belajar..=).. kalau diberi peluang nak juga menjejakkan kaki ke balai cerap kt Melaka tu… =)…

~1st time dpt tgk teleskop =)~

~with pengkaji ilmu falak~


2 comments:

  1. peh , oren2 jgn ler ckp , ak ske oren kowt !!!

    ReplyDelete
  2. he3...mmg sengaja nk wt huda jeles..kih3

    ReplyDelete