>

My Cheerful Blogger =)

Friday, October 5, 2012

~Nikah??~

Salam Jumaat! Alhamdulillah diberi kesihatan utk jari jemari ini menari di keyboard my lovely laptop..=)
harap kalian sentiasa ceria dan senyum2 selalu...

Kebelakangan ini,,selalu dengar cerita kawan2 nk kawen dan ada juga sedang mencari calon..ada juga yg sedang perbaiki diri sehingga smpi sidia yg dinanti...  namun, pernahkah kita terfikir bagaimana persediaannya? nobody is perfect..yes! but we can improve ourself.! ^_^. waktu sekolah rendah+sek menengah tak pernah atau jarang cerita pasal kawen2 ni..tapi sejak berada di IPT, selalu kedengaran cerita ni..huhu.. Baru terasa,kita ni semakin hari semakin matang dlm mencorak perjalanan kehidupan kita..

ana ingin berkongsi dr buku yg ana ada baca..

 Tanda2 wanita yg baik akhlaknya:

 1. Berakhlak dgn mentaati perinta ALLAH swt. spt tekun dan bersungguh2 dlm beribadah, sabar dlm menempuh segala ubaan dan sentiasa bersyukur serta banyak mengingat ALLAH swt.

2. Mentaati suaminya, redha dgn pemberian suami,melayani suami dgn baik,sopan santun dlm segala ucapan dan tingkah laku, menutup aurat, menjaga kehormatan keluarga dn memelihara amanah suami

3. Berakhlak kpd kedua org tua, memuliakn mereka serta membantu dan menyenangkan mereka, selalu berusaha mengajak keluarga kpd kebaikan dan keredhaan ALLAH swt.

4. Berakhlak kpd sesama teman, tetangga dan masyarakat sekitarnya, tidak mengganggu dan menyakiti mereka melainkan membaantu dan memudahkan mereka dgn apa yg kita mampu.

5. Tumpuan hatinya ialah utk memperbaiki diri, berakhlak baik, mengurus rumah tangga dgn baik, memelihara ibadah dan menjaga hubungan dgn manusia.

Jadi,bagaimana dan sejauh mana kita mempersiapkn diri kita? perkara ini sebenarnya peringatan utk ana juga dan tidak salah ana berkongsi dgn kalian..agar bila kita hampir tergelincir, masih ada yang sudi menarik tgn kita ke jalan yg benar...^_^

Moga ALLAH permudahkn urusan kita semua.. aamiin.. jgn terasa diri terlalu bagus,takut nnt kufur nikmat, nauzubillah... sama2lah kita saling memberi nasihat dan menerima nasihat..kerana apa? kerana kita perlukan santapan rohani sebagai benteng pertahanan diri... ^_^.. 

akhir sekali dr ana, Jodoh itu rahsia ALLAH..namun kte perlu berusaha perbaiki diri agr si dia juga perbaiki diri dan menjaga hati..^_^




p/s: bykkn berpuasa jika diri tak mampu lagi utk berumah tangga..he3

No comments:

Post a Comment