>

My Cheerful Blogger =)

Friday, July 8, 2011

~تذكية النفس~


إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ

Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi, (Surah Fathir:29)

Indah sekali ayat Quran ini..bila kita renung kembali perjalanan kehidupan seharian kita... bagaimana kehidupan seharian kita?? Tenang kah? Sedihkah? Gembirakah? Bahagiakah? Pasti salah satunya pernah terjadi dalam kehidupan kita... ALLAH dah terang-terang sebut dalam kitab sucinya AL-QURAN... bacalah al-quran dan dirikanlah solat...dan nafkahkan sebahagian dari rezeki yang diberi..

Sedar tak kita..kadang kita alpa pada sesuatu..kadang kita pohon supaya dimurahkan rezeki,,tapi bila rezeki telah diberi,kita sering terlupa untuk memberi pada yang susah apabila keperluan kita telah tertunai... masyaALLAH..diri ini juga sering terlepas pandang..namun ingat jangan lupa dari mengucap syukur padanya..ALHAMDULILAH...segala pujian bagi yg ESA..

ALLAH dah janjikan yang terbaik buat hamba yang taat padanya.. malah ALLAH tidak akan memungkiri janjinya.. maka apa perlu kita risau dan runsing..adakah kita akan kehilangan sesuatu bila kita taat padanya? Tidak..malahan kita akan berasa betapa hati dan jiwa kita dekat padaNYA...

Marilah teman-teman..bangkit..islah diri kepada yang lebih baik... bulan ramadhan semakin menghampiri... sediakan diri kita untuk menjalani bulan ramadhan.. tambahkan amalan, moga hati-hati umat islam sentiasa bersatu.. hidup berpandukan cara sunnah nabi..

P/S: renung-renungkan dan selamat beramal. ^_^

No comments:

Post a Comment