>

My Cheerful Blogger =)

Friday, February 18, 2011

الاءيثار VS الأنانية~



Salam perjuangan buat teman2 sekalian...
alhamdulilah segala pujian dan limpah rahmatnya...kita masih diberi dua nikmat besar..iaitu???
ya...nikmat IMAN dan ISLAM... nikmat terbesar dalam hidup kita...
mari kita berfikir sejenak...bagaimana dan macamana kehidupan kita tanpa merasai kenikmatan yang terbesar itu?? masyaALLAH... ana berasa bersyukur sangat2...marilah "fastabiqul khairat"..
moga amalan kita diterima oleh ALLAH s.w.t..

mari kita jenguk sedikit tentang 2sifat yg berlawanan...
الاءيثار VS الأنانية
apa yang teman-teman paham dengan kedua-dua sifat ini??

الاءيثار
Ithar dalam bahasa digambarkan sebagai mengorbankan kepentingan diri sendiri untuk orang lain..adakah kita tergolong dalam sifat mampu megutamakan teman kita mahupun sesiapa dalam segala hal?? hal ini dibuktikan dengan penyatuan bangsa kaum muhajirin dan ansar..

firman ALLAH:

وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالإيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

"Dan orang-orang yang telah menempati Kota Madinah dan telah beriman (Ansar) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka mencintai orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (orang Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri. Sekalipun mereka memerlukan (apa yang mereka berikan itu). Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung."
(al-hasyr59:9)

seperti mana kita ketahui...semestinya kita terasa susah untul mengaplikasi sifat ini dalam kehidupan kita...namun,,,mari kita sama2 cuba berubah sedikit demi sedikit...kerana sesiapa yang menunaikan impian saudaranya dengan hati yang ikhlas...maka ALLAH akan memberikan 73 ganjaran... 1 ganjaran telah mencukupi kehidupan kita di dunia..manakala 72 ganjaran lagi ALLAH simpan di akhirat kelak...yakinlah pada janji-janji ALLAH...ayuh teman....kita berusaha untuk menyenangkan hati orang lain...
namun...harus diingat, tiada istilah "ithar" dalam ibadah. jadi, jika berdepan dengan situasi, solat misalnya, utamakan diri sendiri dahulu.. (^_^)




الأنانية
bermaksud: sikap dan sifat keakuan atau mementingkan diri sendiri serta berasa megah akan diri sendiri..
kita boleh singkap sejarah dimana orang kafir begitu 'ananniyah' kerana tidak menerima ajaran islam yang syumul..golongan kafir dikritik hebat kerana sikap mereka itu. matlamat disisi mereka boleh menghalalkan cara asalkan apa yang digemari nafsu dapat dipenuhi.

firman ALLAH:

لا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ

"Mereka tiada akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. Permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang tiada mengerti." (al-hasyr59:14)

maka,janganlah kita bersifat mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan orang lain... kerana di akhirat kelak,kita akan disoal kembali....sesiapa yang menutup keaiban saudaranya maka ALLAH akan menutup keaibannya di akhirat kelak... janganlah kita bersuka ria tapi ada insan yang sedang bersedih hati..cubalah buat berbincang sekiranya ada sesuatu perkara yang tidak dipersetujui..jangan terus menghukum..setiap insan punya hati dan perasaan...belajarlah bagaimana untuk berkomunikasi dan mengajak kebaikan dengan berhikmah...
renung-renungkan....ana mencuba untuk islah diri ana sendiri disamping ingat-mengingati antara satu sama lain...
~perjuangan itu pahit,,tapi percayalah pengakhirannya pasti manis...(^_^)

No comments:

Post a Comment